Aug 26, 2009

HUKUMAN SEBAT KEPADA KARTINI

1:26 PM |

LIPUTAN UTAMA MEDIA

Paparan perspektif kali ini mengenai hukuman sebat yang telah dijatuhkan kepada Kartini kerana kesalahan minum arak. Berita tersebut mendapat liputan yang luas dari dalam dan luar negeri. Masing-masing memberi ulasan. Kebanyakan tidak bersetuju dengan hukuman tersebut. Apatah lagi media luar negara yang memang pajudis dengan apa juga perkara yang dikait dengan undang-undang islam. Media luar negeri yang islam fobia itu mengulas dengan cara yang sangat negatif. Memang mereka begitu.

Penentangan itu sebenarnya menguji sejauh mana mahkamah syariah di negara ini sudah bersedia melaksa hukum islam dalam negara yang bukan negara islam.. hanya sekadar dakwaan sahaja bahawa negara islam kerana tujuan politik. Apa pun negara ini adalah negara umat islam. Cuma kelebihannya islam telah dijadikan sebagai ugama resmi negara berbanding ugama lain. Kelebihan lain, mahkamah syariah diberi hak mentadbir urusan orang islam dan tidak boleh dipertikai oleh mahkamah lain. Kalau dipertikai dianggap telah mengganggu dan akan menyebabkan kestabilan politik dan sosial negara ini terjejas. Semua pihak minta jauhkan perkara tersebut yang hanya menyusahkan semua pihak. Begitu sedikit mengenai islam dan mahkamah syariah di negara ini.

Apa yang berlaku sekarang ialah hukuman sebat kepada Kartini dipertikai oleh orang islam sendiri. Paling ketara menegur dari kalangan pemimpin negara. Disinilah dilemanya! KDN telah mengadakan mesyuarat dengan JAKIM untuk menagani perkara ini. Sudah tentu perbincangannya hangat dan menarik untuk diikuti. Namun tidak dinyatakan apakah keputusan mesyuarat tersebut. Adakah langkah kerajaan itu dianggap telah mencampuri urusan Lagislatif yang sepatutnya tidak berlaku didalam sebuah negara demokrasi.

Paling menonjol teguran mendakwa mahkamah syariah tidak adil. Diharap cendikiawan islam akan tampil memberikan pandangan dan menyatakan pendirian agar maruah mahkamah syariah tetap terpelihara. Mampukah mahkamah syariah membuat penghakiman yang adil di dalam negara sekular seperti Malaysia? Kartina didapati bersalah akibat persekitaran yang secara umum membenarkan minum arak. Adakah mahkamah syariah perlu terlebih dahulu membetulkan persekitaran itu. Kalau begitu bagaimana caranya?

ADIL ASAS PENTING PENGHAKIMAN

Adil menjadi asas penting dalam penghakiman islam. Allah mengutuskan rasul untuk memberi peringatan supaya manusia mengabdikan diri kepadaNya dan tidak kepada tuhan-tuhan palsu rekaan manusia. MenyekutukanNya juga dilarang. Kalau manusia tetap juga ingkar setelah utusanNya memberi peringatan, maka baru Allah membuat keputusan menghukum mereka dengan azab. Demikian dinyatakan di dalam Al-Quran.Manusia tidak dibiarkan terumbang ambing mencari nilai hidup sendiri. BegituAllah melaksanakan keadilan.

Perspektif kali ini tidak bermaksud menyalahkan keputusan mahkamah syariah negeri pahang. Yang bersalah tetap dihukum. Yang hendak dibangkitkan ialah kewajaran menjatuhkan hukuman sebat sedang persekitaran sekular sedia ada sangat kuat mendorong orang ramai minum arak. Bukankah undang-undang negara dahulu yang perlu dibetulkan?

Oleh itu Parlimen perlu membahas dan menggubal undang-undang bagaimana pengharaman arak boleh dikuatkuasa dengan tidak menafi hak bukan islam mengambilnya kalau agama mereka memang memberi kebenaran. Ini adalah cabaran yang perlu dipikul semua rakyat malaysia. Tidak kiralah usaha itu atas nama islam atau sebaliknya, matlamat utama ialah mewujud persekitaran negara yang bebas arak. Apa salahnya negara melaksana kempen TAK NAK ARAK seiring dengan kempen TAK NAK ROKOK dan ANTI DADAH sejak dari merdeka lagi 52 tahun lalu kerana arak tidak kurang juga membawa mudarat malah lebih banyak. Diharap usaha tersebut dibuat berpanjangan oleh berbagai agensi kerajaan, tidak sekadar bising-bising didalam media sahaja. Masih belum terlambat untuk mengorak langkah demi masa depan negara dan generasi akan datang.

NEGARA BEBAS ARAK


Membina negara yang bebas arak adalah hasrat rakyat negara ini tidak kira apa agama mereka. Mudarat arak sangat banyak dan telah diakui banyak pihak. Sebenarnya tidaklah susah untuk menolak sesuatu perkara yang terbukti tidak baik. Yang penting melaksana usaha dengan penuh berhemah.

Bertemu dilain perspektif

Ir.HKT

0 comments: