Aug 29, 2009

MENGARAK KEPALA LEMBU- TINDAKAN PALING 'RACIST' SETAKAT INI

12:53 PM |



GUNA KEPALA LEMBU UNTUK PROTES

Semua pihak terkejut dengan tindakan paling racist oleh segelintir penduduk Shah Alam membawa kepala lembu yang baru dipenggal kerana membantah keputusan kerajaan negeri Selangor mengenai isue pembinaan kuil. Turut menjadi sasaran bantahan ialah parti PAS.

Sangat mengejutkan sebab tindakan berkenaan telah menyentuh sensitiviti rakyat negara ini yang beragama hindu. PM sendiri telah mengarah ketua polis negara menyiasat dan tentunya meminta tindakan yang tegas diambil supaya percikan 'kebencian perkauman' itu tidak merebak menjadi masalah besar. Rakyat negara ini sepatutnya tahu bagaiman hendak membantah secara profesional serta mengguna saluran yang betul untuk menyampaikan bantahan. Tidak wajar mereka mengambil tindakan berbentuk perkauman.

Tindakan paling racist itu adalah akibat dari cara media arus perdana memainkan isu dalam media masing-masing selama ini.

UMNO RESTUI SIAR ISU SENSITIF

Kalau kita menilai isu yang dibawa oleh TV3 dan Utusan Malaysia selepas PRU12 didapati banyak yang membakar semangat perkauman orang melayu. Pantang ada sedikit sahaja isu yang berkaitan agama dan bangsa melayu, kedua media itu akan mengolahnya menjadi berita berbentuk perkauman untuk menyerang PR. Pihak BN pula memberi 'blessing' kerana cara tersebut memberi 'millage' kepada mereka. PR digambarkan sebagai penghianat islam dan melayu kerana bersama di dalam PR ialah parti DAP yang selama ini dilabel sebagai anti islam dan melayu. Parti PKR pula dilapur ramai orang bukan melayu yang menguasai parti berbanding melayu. PAS pula dikata telah meninggalkan perjuangan islam semata-mata ingin kuasa.

Awal-awal lagi isu derhaka kepada raja dibangkitkan. Orang bukan melayu menjadi sasaran. Hampir-hampir sahaja berlaku perkara yang tidak diingini. Nasib baik orang umno terengganu menderhaka kepada sultan dengan memasang kain rentang yang mencerca raja mereka, menyebabkan orang melayu yang mulanya sanggup mati tiba-tiba tersentak dengan kelakuan orang melayu sendiri. Keadaan menjadi reda.

Selepas itu isu pemberian tanah oleh kerajaan perak kepada penduduk cina kg. baru disensasikan. Ir. Nizar, MB masa itu tituduh penghianat kepada bangsa melayu. Sekali lagi orang melayu dipanaskan dengan isu perkauman.

Kemudian Anwar Ibrahim dituduh penghianat bangsa oleh TPM diikuti dengan perhimpunan melaungkan kata-kata 'Anwar Penghianat Bangsa' oleh umno di Batu Pahat. Sekali lagi isu racist itu diberi liputan luas. Disebabkan Anwarlah melayu berpecah sekarang. Anwarlah yang bertanggung jawab kepada perpecahan melayu.

Isu arak di negeri selangor tidak tertinggal disensasikan. Sedikit sebanyak berjaya menghasut orang-orang islam di negeri ini. PAS dikata gagal berbuat sesuatu apabila exco bukan melayu mengarahkan arak yang dirampas di Shah Alam dikembalikan kepada penjualnya semula. Rakyat dihasut dengan gambaran media bahawa kerajaan PR yang memerintah Selangor tidak menghormati orang islam.

Turut dipanaskan ialah keputusan raja selangor menolak cadangan wang zakat diguna untuk pembangunan negeri selangor. Berita yang seperti itu pun disensasikan. Orang melayu-umno dilapur menjunjung kasih raja dengan keputusan bijak tuanku itu menyelamatkan wang zakat orang islam dari terlepas dan diguna oleh orang bukan melayu.

Tidak ketinggalan TG Nik A.Aziz diserang hebat kerana kenyataannya yang telah diputar belit. Isu syurga neraka disiar berturut-turut, menyebabkan ramai jugaorang melayu yang terpengaruh. Isu yang serupa dengan 'isu kafir mengkafir' dan 'amanat hj hadi' dahulu itu berjaya diolah. Dilapur TG N. Aziz berkata orang umno tidak akan masuk syurga sebab mereka sokong umno. Sekali lagi orang melayu berjaya dihasut. Isu yang dimainkan adalah racist dalaman melayu yang diharap menimbulkan kebencian orang melayu kepada PAS.

Itulah sebahagian isu perkauman yang dimainkan oleh media arus perdana. Ini adalah strategi supaya umno meraih sokongan semula terutama orang melayu. Arahan dari 'atas' perlu dilaksana untuk survival umno. Tanpa sokongan melayu, umno akan kalah dalam PRU13. Sokongan dari bukan melayu memang tidak ada harapan setakat ini.

NEGARA MUNDUR KEBELAKANG?

Strategi yang dipakai rupanya memerangkap umno-BN. Isu racism mendorong orang melayu mengambil langkah mengarak kepala lembu untuk menyatakan bantahan dipercayai usaha yang didalangi umno yang sudah terdesak. Tidak diketahui samada mereka sedar dengan akibat yang akan ditanggung oleh negara kerana kejahilan mereka. Rentetan peristiwa itu kalau gagal dikawal akan melebar dan menjadi punca peristiwa berdarah sekali lagi. Jauhkanlah... Dalam hal ini media arus perdana lah yang patut disalahkan. Isu berbentuk perkauman yang dimainkan selama ini menjadi punca kepada suburnya racism. Bukan sahaja orang melayu yang menjadi racist, orang bukan melayu akan jadi racist sama. Bibitnya telah pun kelihatan

Sudah 52 tahun merdeka tetapi kenapa masih sempit minda memainkan isu perkauman di dalam media? Negara lain yang dulu lebih mundur dibidang sosio-politk sudah maju kehadapan. Apakah negara sedang mundur kebelakang?

Sekian perspektif kali ini.

0 comments: